H τάση της κατανάλωσης snacks στο πλαίσιο της πανδημίας

H ΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ SNACKS ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ

Αναμφισβήτητα, η περίoδος του lockdown αποτέλεσε μια αναπάντεχη ανατροπή στην καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Ο περιορισμός στις μετακινήσεις και οι συνθήκες εγκλεισμού συνθέτουν μια καθημερινότητα πολύ διαφορετική από αυτή που έχουμε όλοι μας συνηθίσει. Η ανατροπή αυτή αποτυπώθηκε με εμφατικό τρόπο στις συνήθεις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, οι οποίες σε συνδυασμό με την ολοένα αυξανόμενη τάση της υγιεινής διατροφής και του online shopping έθεσαν τα θεμέλια για νέα μοτίβα και νέα δεδομένα στην κατηγορία των snacks!

 

Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΓΕΝΝΑ ΝΕΑ ΜΟΤΙΒΑ

Στην πρώτη φάση του εγκλεισμού παρατηρήθηκε μεγάλο στοκάρισμα σε είδη τροφίμων και προϊόντων προσωπικής υγιεινής λόγω φόβου και άγχους προς το άγνωστο. Ωστόσο κατά τη διάρκεια της δεύτερης φάσης διαπιστώθηκε μια σημαντική αύξηση (έως και με τριπλάσιους ρυθμούς) στην πωλήσεις των snacks καθιστώντας τα μια από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες στις επιλογές των καταναλωτών! Αυτή η ανοδική τάση συνεχίζεται μέχρι και σήμερα που διανύουμε την τρίτη φάση, αυτή της σταδιακής επανεκκίνησης.

Πώς εξηγείται όμως αυτή η ραγδαία αύξηση σε αυτή τη κατηγορία? Η απάντηση έγκειται κυρίως στον ψυχολογικό παράγοντα καθώς τα snacks αποτέλεσαν έναν τρόπο διαφυγής από την φορτισμένη συναισθηματικά κατάσταση του εγκλεισμού, του άγχους και της αβεβαιότητας. Επιπλέον, η αύξηση της τηλεθέασης λόγω του υποχρεωτικού εγκλεισμού, συνέβαλε σημαντικά στην ανάγκη για μια ‘’στιγμή απόλαυσης’’ η οποία θα απαλύνει το άγχος για τον ιό και την αβεβαιότητα της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης.

 

Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ «SNACKIFICATION»

Με τις υψηλές απαιτήσεις και τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας να επιβάλλουν την ανάγκη της εξοικονόμησης χρόνου αλλά και της ποικιλίας γεύσεων στα γεύματά μας, τα snack είχαν ήδη αρχίσει να παίρνουν τη θέση των κανονικών γευμάτων πολύ πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. Η εμφάνιση της πανδημίας ουσιαστικά επαναπροσδιόρισε τη τάση του snackification, δημιουργώντας νέα καταναλωτικά μοτίβα: H αύξηση της ζήτησης των συσκευασιών μεγαλύτερου μεγέθους ως αποτέλεσμα της μείωσης της ατομικής κατανάλωσης, η προτίμηση των καταναλωτών σε επώνυμα και αξιόπιστα brands καθώς και η σημαντική άνοδος των αγορών μέσω online καναλιών είναι μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές τάσεις που διαμορφώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Τα παραπάνω ευρήματα επιβεβαιώνονται και ποσοτικά μέσα από τα στοιχεία που προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της IRI για την πορεία αλμυρών και γλυκών snacks στην Ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, η κατηγορία πατατάκια γαριδάκια μέχρι τον Μάρτιο 2020 σημείωσε άνοδο σε αξία κατά 11,7% και σε όγκο πωλήσεων κατά 17,1%. Τα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημείωσαν αύξηση της τάξης του 11% σε αξία και 15,5% σε όγκο. Η κατηγορία των κράκερ σημείωσε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 2,1%, ωστόσο τα κράκερ ιδιωτικής ετικέτας σημείωσαν σημαντική πτωτική πορεία κατά 32,7% σε αξία πωλήσεων και κατά 26% σε όγκο.

Οι πωλήσεις για την κατηγορία του μπισκότου αυξήθηκαν κατά 11% ενώ σε αξία κατά 2,7%. Τα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν πτωτική πορεία κατά 7,4% σε αξία και άνοδο κατά 2,3% σε όγκο. Η κατηγορία των κρουασάν μέχρι τον Μάρτιο 2020 σημείωσε πτώση σε αξία κατά 3,2% και άνοδο σε όγκο κατά 4,8%. Τα κρουασάν ιδιωτικής ετικέτας σημείωσαν πτώση της τάξης του 8,6% σε αξία και 1% σε όγκο.